In opdracht van Arcadis inspecteerde Solid Services de rivierpijlers van de Dr. Ir. W. Hupkesbrug, de spoorbrug over de Waal bij Zaltbommel.

Dr. Ir. W. Hupkesbrug

De stalen vakwerkbrug uit 1869 is 865 meter lang en maakt deel uit van het spoorwegtraject Utrecht – ’s Hertogenbosch. Hij wordt gesteund door 10 peilers waarbij 3 overspanningen van 125 meter en 8 van 61 meter ontstaan. De pijlers zijn opgebouwd uit metselwerk met een natuursteen bekleding.

Inspectie rivierpijlers d.m.v. rope access
Inspectie rivierpijler d.m.v. rope access

In verband met de moeilijke bereikbaarheid van de pijlers voerde Solid Services de inspecties uit door middel van rope access. Scheurvorming, deformatie en overige gebreken aan de pijlers werden in kaart gebracht. Tevens werden de betonnen fundatieblokken en het metalen leuningwerk op de pijlers beoordeeld.

Bijzonderheden

In de Tweede Wereldoorlog werden de bruggen tussen Waardenburg en Zaltbommel meerdere keren vernietigd. Van de spoorbrug werden van beide sporen twee grote overspanningen vernield. De brugdelen kwamen kriskras over de rivier te liggen. Kort na de capitulatie, op 14 mei 1940, werd al begonnen met het herstel van de spoorbrug. Aan het eind van 1940 was het herstel van de spoorbrug zover dat er elk uur weer een trein kon passeren.
In 1944 werd de brug opnieuw vernietigd door de Duitsers. Ook hierna volgde herstel, de spoorbrug was in 1947 zover klaar dat er weer treinverkeer over één spoor mogelijk was. Pas in 1951 was de overbrugging weer dubbelsporig. Bij de opening in dat jaar werd de brug omgedoopt tot Dr. W. Hupkesbrug naar dr.ir. Willem Hupkes (1880 – 1965) oud directeur van de Nederlandse spoorwegen die uit verzet tegen de Duitsers in 1944 de spoorwegstaking organiseerde.